04/03/2015 Servei de Premsa

La Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós es consolida com a eina eficaç en l’ajuda als ciutadans amb processos de pèrdua de l’habitatge

Durant els prop de tres anys de funcionament d’aquest òrgan, la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós ha ofert assessorament, acompanyament personal, negociació de dacions en pagament, de condonacions, o bé de refinançament o reestructuració del deute, d’una seixantena de persones del municipi amenaçades de perdre el seu habitatge com a conseqüència d’execucions hipotecàries. Prop de la meitat de les demandes tractades han estat resoltes favorablement aplicant la dació en pagament amb lloguer social, amb operacions de refinançament del deute, o amb la suspensió del llançament i prorroga en el desnonament. La darrera acció impulsada per la Taula ha estat reclamar a les entitats financeres locals la relació de pisos buits i desocupats que tenen al municipi amb l’objectiu de destinar-los a lloguer social.

El proper mes de maig farà tres anys de la constitució a Palamós de la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge, que es va posar en funcionament al municipi amb l’objectiu d’informar, assessorar, acompanyar i ajudar els ciutadans que es troben en processos de pèrdua del seu habitatge com a conseqüència d’execucions hipotecàries, actuant amb diligència per aturar-los i evitar el procés de deteriorament de les condicions de vida de les famílies afectades.

Durant aquest període l’òrgan municipal pel dret a l’habitatge s’ha consolidat com a una eina eficaç en l’ajuda a aquestes persones, actuant de manera coordinada i efectiva aportant solucions per a la dació en el pagament, per a l'accés als lloguers socials i per mantenir l'habitatge habitual, aconseguint resoldre favorablement per a les persones afectades, prop de la meitat dels processos tractats.

Accions realitzades
De maig de 2012 a gener de 2015, aquest òrgan ha rebut un total de 58 peticions que es resumeixen de la següent manera:

-24 dels assumptes tractats han estat resolts favorablement:

•9 amb dació en pagament amb lloguer social del mateix habitatge.
•3 amb dació en pagament sense lloguer social.
•1 amb lloguer social sense dació en pagament.
•1 amb lloguer social.
•7 amb operacions de refinançament o reestructuració del deute.
•1 amb una quita parcial en el deute hipotecari, que possibilita la venda de l’immoble.
•2 amb la decisió de la suspensió del llançament i prorroga en el desnonament per un període de dos anys (acollint-se el que estableix el R. D. Llei 27/2012, de 15 de novembre, de mesures urgents per reforçar la protecció als deutors hipotecaris).

-21 dels assumptes tractats no han estat resolts per la Taula de Coordinació Local, per causes alienes (manca de lliurament de la documentació o bé l’execució hipotecaria ja esta en una fase molt avançada, només pendent de llançament).

-5 casos han estat derivats a favor d’advocats del torn d’ofici d’assistència jurídica gratuïta de l’Il•lustre Col•legi d’Advocats de Girona.

-8 casos es troben en aquests moments en diferents fases de negociació i d’estudi.

Mesures paral•leles
La Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós també ha estat promotora de mesures que fomenten a nivell local bonificacions per a famílies afectades o bé que impulsen el lloguer social.

D’aquesta manera cal destacar la proposta a l’Ajuntament de Palamós d’aplicar bonificacions del 100 % del gravamen de l’Impost municipal de l’increment sobre els terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU), quan els ciutadans han perdut la titularitat de l’habitatge a conseqüència d’una dació en pagament o d’un procediment judicial d’execució hipotecària.

En l’aprovació de les ordenances fiscals per l’exercici 2013, es va aprovar aquesta bonificació del 100 % del IIVTNU quan els processos d’execució hipotecària afectin habitatges que siguin de primera residència i sigui el domicili habitual de les persones afectades i que el seu valor cadastral no superi els 200.000 €.

També ha estat referència la petició que aquest òrgan va fer a l’Ajuntament de Palamós de reclamar per escrit a les vuit entitats bancàries amb sucursals al municipi i a l’entitat SAREB, la relació d’habitatges buits i desocupats que tenen a la vila, a fi de conèixer els immobles que es troben en situació de desocupació permanent, i des de fa més de 2 anys.

Aquesta és una mesura que s’ha dut a terme el passat mes de febrer després de no obtenir suficients resultats mitjançant els contactes i negociacions que s’havien realitzat per part de l’Ajuntament, i durant el darrer any, amb les entitats bancàries.

La finalitat de disposar d’aquesta informació és la de poder negociar la cessió d’aquests immobles per poder destinar-los a lloguer social, amb l’interès que els habitatges buits es posin a disposició dels ciutadans del municipi que ho requereixin.

Treball conjunt
La Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge a Palamós, està formada per representants polítics dels diversos grups municipals representats al consistori i encapçalats per l’alcaldessa de la vila i la regidora d’Acció Social i Ciutadania; el tècnic de l’àrea Jurídica de l’Ajuntament de Palamós, a banda de diferents membres de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca; del Síndic Municipal de Greuges; i de l’entitat Cáritas Interparroquial Palamós i Sant Joan.

Foto: imatge d'una reunió dels representants de la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós.

Mapa del web | Avís legal | Ajuntament de Palamós © 2016 - C. Major 56 Tel. 972 60 00 26 (de 9h a 14h) | Dades de contacte | Bústia de suggeriments